ΠΩΣ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΕΙΣ ΤΟ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΟΙΚΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΑ ΣΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ
Έχεις πάρει την απόφαση να δημιουργήσεις τη δική σου επιχείρηση. Μικρή ή μεγάλη, σε πόλη, σε προάστιο, σε νησί ή σε παραθαλάσσια τοποθεσία. Ήρθε η ώρα να αναζητήσεις το ιδανικό ακίνητο που θα στεγάσει το όνειρό σου. Με ποια κριτήρια θα το επιλέξεις; έχεις οραματιστεί το πώς θα είναι; έχεις εξασφαλίσει χρηματοδότηση ικανή να σε συντηρήσει τον πρώτο δύσκολο χρόνο; έχεις δημιουργήσει εν τέλει ένα business plan με χαρτί και μολύβι που θα σε βοηθήσει να «χτίσεις» το οικοδόμημά σου;
Θα έχετε καταλάβει από προσωπική παρατήρηση πως κάποια καταστήματα επιτυγχάνουν και έχουν πάντα κόσμο και σε κάποια δεν πατάει άνθρωπος, ό,τι είδος κι αν είναι αυτά. Μεγάλο ρόλο παίζουν οι άνθρωποι που το στελεχώνουν, δηλαδή το εργατικό δυναμικό και η προσωπική εξυπηρέτηση που λαμβάνει ο πελάτης, αλλά πολλές φορές παίζει ρόλο ο ίδιος ο χώρος και η τοποθεσία. Σας παραθέτουμε λοιπόν μερικά μυστικά ως μεσιτικό γραφείο που ειδικεύεται στο business, έτσι ώστε να επιλέξετε καλύτερα τον χώρο της επιχείρησής σας.
#1. Έχετε κατά νου ποιο θα είναι το κοινό σας;
Αν είναι νέοι μπορεί κι ένα κατάστημα/ γραφείο σε όροφο να είναι εντάξει. Θέλετε να έχετε και ΑΜΕΑ στο πελατολόγιό σας. Τότε σίγουρα πρέπει να έχουν εύκολη πρόσβαση, άρα χρειάζεστε ισόγειο. Μήπως δουλεύετε με μεσήλικες ή ηλικιωμένους; Θα πρέπει να υπάρχει σίγουρα ασανσέρ για την πρόσβασή τους.
#2. Η επιχείρηση έχει εποχιακό χαρακτήρα ή μόνιμο;
Αν είστε καλοκαιρινή επιχείρηση που εξαρτάται από τη θάλασσα, σίγουρα δεν θα ενοικιάσετε κάτι κοντά στην πλατεία ή στους πρόποδες ενός λόφου. Αν δουλεύετε με περαστικούς, κοιτάξτε να είστε κοντά σε πέρασμα. Αν είναι μόνιμη η επιχείρησή σας και τον χειμώνα, σίγουρα με το που θα κλείσουν όλες οι άλλες εποχιακές επιχειρήσεις γύρω σας, ίσως δεν είναι ευχάριστο να είστε μόνοι σας. Ή μήπως έχετε πλεονέκτημα;
#3. Πόσα τετραγωνικά θα χρειαστείτε εντός και αν/εφόσον χρειάζεστε εξωτερικό χώρο και πόσο;
Ο σωστός υπολογισμός του χώρου θα σας σώσει από πολλούς μπελάδες. Οι περισσότεροι έχουμε την τάση να ζητάμε υπέρογκα τετραγωνικά ακόμη κι αν πουλάμε καρφίτσες. Όμως η εικόνα ενός άδειου χώρου, δημιουργεί την ψυχολογία ότι η επιχείρηση είναι υπό διάλυση ή δεν έχει κεφάλαια να αγοράσει εμπόρευμα, από την άλλη ένα ασφυκτικό μαγαζί με πολύ εμπόρευμα δεν αφήνει τα περιθώρια στον πελάτη να δει άνετα τα εκθέματα. Σημαντικός επίσης και ο εξωτερικός χώρος ή πρασιά είτε για τραπεζοκαθίσματα, είτε για εξωτερική επίδειξη εμπορευμάτων, είτε απλά για πάρκινγκ. Υπέροχα στο εσωτερικό τους καταστήματα, υποφέρουν από έλλειψη πάρκινγκ, με αποτέλεσμα να χάνουν πελατεία.
#4. Χρειάζεστε αλήθεια μεγάλο χώρο ή καλύτερα να ξεκινήσετε με μικρότερο και οικονομικότερο;
Ξεκινάτε τώρα και ίσως δεν έχετε καμία χρηματοδότηση. Είναι άλλο να έχετε ενοίκιο 600 ευρώ και άλλο 1.200. Σκεφτείτε γύρω από αυτό που πουλάτε, αγαθά ή υπηρεσίες. Πόσα τεμάχια ή πελάτες χρειάζεστε το μήνα για να αποσβέσετε το ενοίκιο και μόνο, χώρια τα άλλα λειτουργικά έξοδα. Είστε σίγουροι ότι θα έχετε αυτά τα νούμερα που ονειρεύεστε; Μήπως είναι καλύτερα να ξεκινήσετε με ένα μικρό χώρο και αν όλα πάνε καλά, τότε να σκεφθείτε κάποια άλλη λύση;
#5. Υπάρχει περίπτωση να έχετε κάποιον ιδιόκτητο χώρο ανεκμετάλλευτο που δεν κάνει για εσάς;
Κάποιες φορές έχουμε ιδιόκτητους χώρους αλλά η τοποθεσία ή το μέγεθός τους δεν είναι κατάλληλα για τη δική μας δουλειά. Αναθέστε το σε κάποιον μεσίτη προς ενοικίαση και λαμβάνοντας αυτό το μίσθιο μπορείτε να το διαθέσετε για να ενοικιάσετε εσείς το καταλληλότερο για εσάς. Έτσι είναι σα να γλυτώνετε το έξοδο του ενοικίου.
#6. Η γειτονιά που σκέφτεστε έχει εμπορικότητα;
Είδατε μία αγγελία για ένα μαγαζί πολύ οικονομικό και πηγαίνετε να το κλείσετε. Όταν φτάνετε εκεί όμως διαπιστώνετε πως γύρω γύρω υπάρχουν δέκα παρόμοια μαγαζιά εντελώς κλειστά. Αυτό σημαίνει πως την τρέχουσα στιγμή δεν υπάρχει πιάτσα γύρω σας. Θα ήταν χάσιμο χρόνου ή και καθαρή αυτοκτονία να πάτε μόνος σας σε μια τέτοια γειτονιά μιας και δεν μπορείτε να έχετε μέτρο σύγκρισης με συναφείς επιχειρήσεις.
#7. Κάνετε έρευνα αγοράς για τα ενοίκια.
Ξεκινήστε με μικρές αγγελίες στην περιοχή που σας ενδιαφέρει. Δείτε πόσο είναι οι τιμές σε συναφείς επιχειρήσεις. Αν δεν είναι εντός του βαλάντιου σας, επιλέξτε μια γειτονιά όχι τόσο υψηλής ζήτησης για να επιτύχετε καλύτερο ενοίκιο.
#8. Μην θεωρήσετε το έξοδο του μεσίτη περιττό ή πολυτέλεια.
Εκτός ότι θα πάρετε τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών για τα έξοδά σας, θα έχετε έναν σύμμαχο κατά τη διαπραγμάτευση της τιμής. Αν κάνατε εσείς απευθείας παζάρι με τον ιδιοκτήτη, ίσως δεν πετυχαίνατε τα ίδια αποτελέσματα.
#9. Είναι ο χώρος σας καλά φωτιζόμενος και αεριζόμενος;
Σήμερα ειδικά θα πρέπει να συνυπολογίσετε το υψηλό κόστος φωτισμού/εξαερισμού αν δεν συντρέχουν αυτά τα πλεονεκτήματα. Αν ο φωτισμός είναι φυσικός θα εξοικονομήσετε ενέργεια κατά τις μέρες και ώρες της ηλιοφάνειας. Ο καλός εξαερισμός του χώρου θα κάνει το κατάστημά σας πιο υγιεινό για εσάς, το προσωπικό και τους πελάτες σας.
#10. Φροντίστε να είστε συνεπής στις πάγιές σας υποχρεώσεις.
Μερικές φορές τα καταστήματα είναι δυσεύρετα. Αν δεν πληρώνετε στην ώρα σας ή έχετε χρέη με τα ενοίκιά σας, μπορείτε εύκολα να χάσετε την επαγγελματική σας στέγη και να μείνετε στον δρόμο, ενώ είχατε πολύ καλές προοπτικές στην επιχείρησή σας. Πληρώνοντας στην ώρα σας, εκτός του ότι γλυτώνετε από φασαρίες, παράλληλα δημιουργείτε ένα καλό όνομα στην αγορά. Είναι ένα συν στο επαγγελματικό σας «βιογραφικό».